Wydawca treści
Mechanizm sygnalizacyjny
I. MECHANIZM SYGNALIZACYJNY – ZGŁASZANIE NARUSZEŃ PRAWA
W Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych uruchomiony został tzw. mechanizm sygnalizacyjny, w ramach którego mogą Państwo poinformować nas o potencjalnych naruszeniach, popełnionych przez naszych pracowników.
Zgłoszenia, dotyczące naruszeń prawa w CKPŚ, przyjmuje Pełnomocnik ds. Naruszeń Prawa i mogą być one dokonywane poprzez następujące kanały komunikacji:
- elektroniczne na adres poczty elektronicznej e-mail: sygnaliści@ckps.lasy.gov.pl;
- elektronicznie za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej: /pgl_lp_1825/SkrytkaESP;
- elektronicznie za pośrednictwem systemu EZD (Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją);
- papierowo w formie listownej poprzez skierowanie pisemnej korespondencji na adres siedziby CKPŚ: ul. Kolejowa 5/7, 01-217 Warszawa, z dopiskiem na kopercie: „Pełnomocnik ds. Naruszeń Prawa do rąk własnych”;
- ustnie - telefonicznie pod numerem telefonu: 22 318 70 73.
Procedura dokonywania wewnętrznych zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w CKPŚ, opracowana w oparciu o ustawę z dnia 14.06.2024 r. o ochronie sygnalistów, jest dostępna na wniosek (wzór wniosku do pobrania na stronie BIP CKPŚ).
Procedura nie ma zastosowania do zgłoszeń przesyłanych anonimowo.
II. MECHANIZM SYGNALIZACYJNY – ZGŁASZANIE NIEPRAWIDŁOWOŚCI ORAZ NADUŻYĆ FINANSOWYCH W PROJEKTACH WSPÓŁFINANSOWANYCH Z FUNDUSZY EUROPEJSKICH
W przypadku wystąpienia bądź podejrzenia wystąpienia nieprawidłowości i / lub nadużycia finansowego w ramach projektów współfinansowanych z UE możliwe jest ich zgłaszanie w następujący sposób:
- W przypadku zidentyfikowania sytuacji występowania nadużycia finansowego należy przekazać zgłoszenie na adres: naduzycia@ckps.lasy.gov.pl. Zgłoszenie powinno zawierać przede wszystkim elementy takie jak:
- opis zdarzenia,
- dane sprawcy,
- informacje o osobach, które mogą mieć wiedzę o tej sprawie.
W przypadku zgłoszeń (głównie anonimowych), które będą niepełne i nie będzie możliwości uzupełnienia tych informacji, istnieje ryzyko, że takie zgłoszenie nie będzie mogło zostać rozpatrzone.
- W ramach programu POIiŚ 2014-2020 MFiPR wprowadziło mechanizm sygnalizacyjny szczegółowo opisany na stronie internetowej www.pois.gov.pl, zakładka "zgłaszanie nieprawidłowości".
W celu dokonania zgłoszenia należy:
- skorzystać z formularza, dostępnego na stronie internetowej
lub
- wysłać wiadomość na adres e-mail: naduzycia.POIS@mfipr.gov.pl
- W ramach programu FEnIKS 2021-2027 Instytucja Zarządzająca programem udostępniła narzędzia do zgłaszania wszelkich nieprawidłowości dotyczących projektów w programie FEnIKS.
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności Projektu z postanowieniami KPP lub KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektu lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą:
- poczty tradycyjnej - w postaci przesyłki listowej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Klimatu i Środowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa lub Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ul. Konstruktorska 3a, 02-673,
- skrzynki nadawczej e-PUAP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Klimatu i Środowiska lub Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, formularza internetowego e-Nieprawidłowości, dostępnego na stronie www.feniks.gov.pl,
- mechanizmu sygnalistycznego rozumianego jako dedykowany adres e-mail: rownosc.feniks@mfipr.gov.pl lub naduzycia.feniks@mfipr.gov.pl,
- doręczenia osobistego do kancelarii Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub kancelarii Ministerstwo Klimatu i Środowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa lub kancelarii Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ul. Konstruktorska 3a, 02-673 Warszawa.
Zgłoszenie w każdej z ww. form odnosi takie skutki, jakby było przekazane w formie pisemnej.
- W ramach programów INTERREG informację na temat wystąpienia nieprawidłowości można przesłać na adres: Nieprawidlowosci.EWT@mfipr.gov.pl.
- W ramach programu Pomoc Techniczna dla Funduszy Europejskich 202-2027 Instytucja Zarządzająca PTFE uruchomiła mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych związanych z realizacją projektów współfinansowanych ze środków europejskich, który został opisany w Procedurze dotyczącej środków zwalczania nadużyć finansowych w programie PT FE 2021-2027.
Oznacza to, że w przypadku powzięcia informacji o potencjalnych nieprawidłowościach lub do zgłaszania podejrzenia zachowań korupcyjnych istnieje możliwość skorzystania z ogólnodostępnego adresu: antykorupcja@mfipr.gov.pl oraz formularza kontaktowego udostępnionego na stronie: www.popt.gov.pl, za pośrednictwem których należy zgłaszać nieprawidłowości.
W przypadku podejrzeń popełnienia nadużyć finansowych, mogących stanowić praktyki ograniczające konkurencję (nabranych np. w toku weryfikacji procedury udzielania zamówienia publicznego), należy zgłosić je Prezesowi UOKiK na podstawie art. 86 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2021 r. poz. 275 z późn. zm.).
Dodatkowo, oprócz możliwości zawiadomienia krajowych organów ścigania, każdy obywatel może bezpośredniego poinformować OLAF o podejrzeniu nadużycia finansowego lub innej poważnej nieprawidłowości, które mogą mieć potencjalnie negatywny wpływ na interesy finansowe Unii Europejskiej. Szczegółowe informacje o zgłaszaniu podejrzeń nadużyć finansowych dostępne są na stronie internetowej: https://anti fraud.ec.europa.eu/investigations_pl