Lista realizowanych projektów Lista realizowanych projektów

Ograniczenie antropopresji na gatunki i siedliska wzdłuż Kręgielnego Traktu poprzez przekształcenie drogi asfaltowej w szlak pieszo-rowerowy

BENEFICJENT: Park Narodowy Gór Stołowych

TYTUŁ: Ograniczenie antropopresji na gatunki i siedliska wzdłuż Kręgielnego Traktu poprzez przekształcenie drogi asfaltowej w szlak pieszo-rowerowy

OPIS: Wzdłuż Kręgielnego Traktu i w jego sąsiedztwie występuje 6 stanowisk ptaków z załącznika nr 1 Dyrektywy ptasiej UE oraz 6 siedlisk z sieci Natura 2000 (w tym Wielkie Torfowisko Batorowskie podlegające ochronie ścisłej). Płynie tędy również najważniejsza rzeka dla Gór Stołowych – Czerwona Woda, dzięki której rejon Kręgielnego Traktu stanowi jeden z cenniejszych przyrodniczo fragmentów parku.

Przebiegająca przez te obszary droga asfaltowa bardzo utrudnia skuteczną ich ochronę, zwłaszcza w okresie letnio-jesiennym, kiedy gwałtownie rośnie liczba turystów odwiedzających Góry Stołowe. Kręgielny Trakt stanowi najkrótsze połączenie komunikacyjne między drogą krajową nr 8 a Karłowem i największą atrakcją Gór Stołowych – Szczelińcem Wielkim. Pomimo uszkodzonej w wielu miejscach nawierzchni turyści w dalszym ciągu chętnie korzystają z tego skrótu, który powszechnie wskazywany jest przez nawigacje samochodowe. Wzdłuż drogi, mimo zakazów, parkowane są samochody, a ruch turystyczny w jej obrębie trudno obecnie kontrolować.
Aby pogodzić cele ochrony przyrody z udostępnianiem turystycznym droga asfaltowa zostanie przekształcona w szlak pieszo-rowerowy z niezbędną infrastrukturą turystyczną.

Wyeliminowanie ruchu pojazdów spalinowych oraz zastąpienie drogi szlakiem pieszo-rowerowym przyniesie następujące efekty:

  • Pozwoli ograniczyć emisję spalin i CO2 do atmosfery oraz substancji ropopochodnych do gleby.
  • Będzie chronić krajobraz akustyczny.
  • Poprawi warunki lęgowe cennych gatunków ptaków.
  • Poprawi stan siedlisk przyrodniczych, zwłaszcza tych, których stan w ostatnich 6 latach pogorszył się lub został zidentyfikowany jako zły.
  • Zmniejszy antropopresję na cenne siedliska o priorytetowym znaczeniu dla UE oraz będzie sprzyjać ich ochronie przed wydeptywaniem i zaśmiecaniem dzięki uporządkowaniu ruchu turystycznego.
  • Wpłynie na poprawę krajobrazu. Nawierzchnia asfaltowa zostanie zerwana, a zamiast niej zostaną wykorzystane wyłącznie naturalne surowce budowlane pochodzące z rejonu Gór Stołowych (piaskowiec, drewno świerkowe i modrzewiowe).
  • Umożliwi wprowadzenie w przyszłości komunikacji zbiorowej w oparciu o autobusy z napędem elektrycznym i ograniczy szkodliwy transport spalinowy na obszarze całego parku.

GATUNKI I SIEDLISKA CHRONIONE: sóweczka, derkacz, włochatka, dzięcioł czarny, żuraw, bocian czarny; sosna błotna, jaworzyny i lasy klonowo-lipowe na stokach i zboczach, torfowiska przejściowe i trzęsawiska, torfowiska wysokie z roślinnością torfotwórczą, bory i lasy bagienne, brzozowo-sosnowe bagienne lasy borealne, łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe i jesionowe, olsy źródliskowe, bogate florystycznie górskie i niżowe murawy bliźniczkowe

ZASIĘG: Park Narodowy Gór Stołowych – woj. dolnośląskie

WARTOŚĆ PROJEKTU: 7 846 395,57 zł, w tym: 6 669 436,23 zł dofinansowania z UE